Alles over Instagram TV (IGTV)

Alles over Instagram TV (IGTV)

Waar we in ons laatste blog nog enthousiast berichtten over YouTube for Performance, een nieuwe advertentiestrategie te gebruiken binnen Youtube, heeft het videoplatform eind vorige maand een flinke rechtse moeten incasseren van social media-concullega Instagram. Instagram lanceerde namelijk Instagram TV, oftewel een nieuwe manier om video’s te maken, te bekijken en te delen. IGTV is te downloaden als een losse app, maar voor bestaande Instagram gebruikers is er een kekke knop toegevoegd rechtsboven in het startscherm. Gevonden? Goed, laten we duiken in de belangrijkste eigenschappen van IGTV.

Staand/verticaal

Vernieuwend van IGTV is dat de video verticaal moet worden opgenomen, zodat de video het volledige scherm van je smartphone vult. Dus geen gezeur meer met oren op schouders of onzinnig gedraai met je telefoon, terwijl dat stomme “draaislotje” uit staat. Of juist aan. Aangezien er geschat wordt dat 50% van alle video’s in 2020 op een mobiel scherm worden bekeken en 78% van het totale dataverkeer in 2021 zal bestaan uit video’s, is dit gebruiksgemak toch waardevol.

Langer dan vijftien seconden

Als je een Instagram account hebt, weet je dat er al een videofunctie bestaat binnen Instagram, namelijk Instagram Stories. Zo’n story video heeft een tijdslimiet van vijftien seconden. Video’s via IGTV mogen minimaal vijftien seconden en maximaal tien minuten duren. Voor accounts met veel volgers staat de limiet zelfs op zestig minuten. Om de kwaliteit van de content te bevorderen en een duidelijk verschil te creëren tussen IGTV en Instagram Stories, zit er geen ingebouwde camera in IGTV. De video moet dus van tevoren worden opgenomen, eventueel worden bewerkt en daarna worden geüpload. Het hoeven geen enorm gelikte video’s te zijn, van origine staat Instagram juist voor die personal touch van de creator. IGTV is overigens niet gemaakt om series te gaan binge-watchen. In lijn van het DNA van Instagram bevat IGTV als hoofdzaak inspirerende, vluchtige content van, met name, influencers.

Interactief

Bij YouTube vul je zelf een zoekterm in op zoek naar een specifieke video of specifiek kanaal. In IGTV zit ook wel een zoekbalk ingebouwd, maar via IGTV presenteert Instagram jou automatisch videocontent op basis van wat Instagram denkt dat jij leuk vindt om te zien. Daaronder valt sowieso videocontent van accounts die je al volgt en daarnaast de trending video’s, gerangschikt op populariteit. Wat opvalt is dat je via de zoekbalk alleen nog op personen kunt zoeken. Zoeken op een bepaald onderwerp via hashtags is nog niet mogelijk. We zijn benieuwd of Instagram deze functie later alsnog adopteert binnen IGTV, we houden het voor je in de gaten!

Alle Instagram gebruikers zijn in beginsel kijker. Als je zelf video’s via IGTV wilt publiceren maak je via het tandwiel icoontje in IGTV een kanaal aan. Deze upload-drempel zorgt ervoor dat er minder materiaal voorbij komt van je vrienden en familie. Voor bedrijven, websites en merken kan IGTV juist een krachtig nieuw instrument zijn voor media-uitingen. Zeker gezien het feit dat video als content marketing tool niet meer is weg te denken.

Advertenties?

Inmiddels zijn de advertenties die voorafgaan aan je opgezochte YouTube video een gegeven waar de gebruiker zich bij heeft neergelegd. IGTV weert advertenties. Voorlopig dan, hè. Hoewel Instagram nu nog gefocust is op het uitrollen van hun nieuwste foefje en het opbouwen van bijbehorend engagement, zijn ze realistisch. We eindigen met de voorspellende woorden van medeoprichter en CEO van Instagram Kevin Systrom over advertenties op IGTV: “That’s obviously a very reasonable place to end up. There will be a way for creators to make a living.”

Door: Denise Horowitz

Toe aan een verfrissend gesprek met enthousiaste helden?

Bel 020 705 96 80, mail post@zoekhelden.nl of
bezoek ons aan de Brouwersgracht in Amsterdam

Brouwersgracht 266-1
1013HG, Amsterdam

KvK Amsterdam 63326191
BTW-nr, NL855187670B01