Apple’s iOS 14.5 doorn in oog voor adverteerder?

Apple’s iOS 14.5 doorn in oog voor adverteerder?

‘Hey, weer die advertentie?’

De volgende situatie is vast herkenbaar: je bent online op zoek naar nieuwe schoenen. Dus je kijkt bijvoorbeeld op de webshop van Zalando naar witte sneakers. Je klikt de website weg, want je moet nog even over je aankoop nadenken. De minuten of dagen erna zie je de hele tijd een advertentie van diezelfde schoenen terug, op verschillende websites. Dit gebeurt omdat bedrijven jouw data tracken en deze verkopen aan adverteerders. Deze adverteerders optimaliseren vervolgens hun advertentie campagnes en laten jou daardoor een hele specifieke advertentie zien.
De laatste software-update van Apple maakt het deze adverteerders een stuk moeilijker. De nieuwe feature ‘App Tracking Transparency’ in iOS 14.5 zorgt er namelijk voor dat je zelf controle krijgt over de data tracking en deze zelfs uit kan schakelen. Zodat je meer vrijheid en zeggenschap over je privacy krijgt in de apps die je gebruikt. We leggen het je uit.

The App Tracking Transparency feature 

Sinds de nieuwe iOS 14.5 update moet iedere iPhone, iPad and Apple TV app ontwikkelaar toestemming vragen voordat ze jou als gebruiker of jouw apparaat mogen volgen in apps of op websites, waarvan ze niet de eigenaar zijn. Ze willen deze data gebruiken om jou gerichte reclame te bieden, handelingen naar aanleiding van reclame te meten (of jij overgaat tot aankoop) of informatie met datahandelaren te delen.

Als je een nieuwe app download en opent, krijg je de volgende melding te zien:

Als je toestemming geeft, combineert de app informatie over jou of je apparaat – die via de app is verzameld – met informatie over jou of je apparaat die door derden is verzameld. Deze informatie wordt gebundeld in jouw unieke reclame-ID of ook wel IDFA (Identifier for Advertisers) genoemd. Deze gecombineerde informatie wordt vervolgens mogelijk door de app ontwikkelaars of derden gebruikt voor gerichte reclame of reclame-onderzoek. De app ontwikkelaar kan er ook voor kiezen om de informatie te delen met datahandelaren. Dit kan ertoe leiden dat algemeen beschikbare informatie wordt gekoppeld aan andere informatie over jou of je apparaat. 

Geef jij de app geen toestemming, dan krijgt de app geen toegang tot jouw IDFA of reclame-ID. Zo wordt jouw data niet gebruikt voor advertenties en worden jouw locatie-data en IDFA niet gedeeld met adverteerders of andere derden. De ontwikkelaars mogen daarbij ook geen andere methoden gebruiken om jouw activiteiten te tracken. Het is dan de verantwoordelijkheid van de app ontwikkelaars om ervoor te zorgen dat ze je keuzes naleven. 

Je kunt de feature zelf instellen via Instellingen > Privacy > Tracking. Schakel je de optie ‘Sta tracking verzoeken van apps toe’ uit, dan wordt elke app die toestemming probeert te vragen geblokkeerd en automatisch geïnformeerd dat je niet toestemt om gevolgd te worden.

Invloed op adverteren op Facebook

Na de aankondiging van Apple over deze feature leverde Facebook forse kritiek: “We believe Apple is behaving anti-competitively by using their control of the App Store to benefit their bottom line at the expense of app developers and small businesses,” aldus Facebook. Volgens Facebook zal dit besluit van Apple dus vooral kleine bedrijven financieel beschadigen. Deze kleine bedrijven zijn namelijk afhankelijk van het advertentienetwerk van Facebook, doordat dit platform ze goede targeting tools geeft om klanten te bereiken. Door de iOS 14.5 update veranderen in ieder geval de volgende punten in het advertentiebeheer van Facebook:

• Geen of beperkte targeting op iOS 14 apparaten op basis van interesse, gedrag en locatie (doelgroepgrootte neemt af);
• Minder inzicht in het gedrag van de gebruikers van de iOS 14 apparaten, waaronder het gedrag op de website en conversies;
• Uitlevering van advertenties en campagnes kunnen achter gaan lopen, omdat data ontbreekt;
• Uitlevering op Audience network gaat ook achter lopen;
• Campagneresultaten moeten mogelijk op een andere manier geteld worden;
• Conversiemetingen worden minder volledig;

A day in the life of your data

Wil je meer weten over dit onderwerp? Dan verwijzen we je graag door naar een document van Apple. Hierin wordt alles over data tracking uitgelegd met concrete voorbeelden. 

Wat nu?

Ja er is dus veel veranderd en er zal zeker nog meer veranderen in de nabije toekomst. Het belangrijkste is om in het achterhoofd te houden dat enkel advertentiemogelijkheden en het meten van de advertentieresultaten zijn veranderd. Het gedrag van consumenten zal hetzelfde blijven. Houd hier dus ook rekening mee (of juist niet 😉 ) bij jouw mediakeuzes, -optimalisaties en -evaluaties.

Hulp nodig?

Vind je dit maar lastige materie en wil je weten wat deze update voor jouw bedrijfsvoering betekent? Mail of bel ons even en een Zoekheld helpt je graag! 

 

Toe aan een verfrissend gesprek met enthousiaste helden?

Bel 020 705 96 80, mail marcel@zoekhelden.nl of
bezoek ons aan de Brouwersgracht in Amsterdam

Brouwersgracht 224,
1013HE, Amsterdam

KvK Amsterdam 63326191
BTW-nr, NL855187670B01