Blog 1. Waarom past Facebook haar algoritme aan?

Blog 1. Waarom past Facebook haar algoritme aan?

De laatste tijd krijg ik nogal wat vragen over de veranderingen die Facebook en Instagram hebben doorgevoerd. Dat Facebook op de schop is gegaan, is inderdaad het geval. Maar waarom zet Facebook deze stap? En wat betekent deze verandering eigenlijk voor merken? In 4 blogs duik in het mysterie dat algoritme heet. Blog 1: waarom past Facebook haar algoritme eigenlijk aan?

Wat is er aan de hand?

Opperbaas Mark Zuckerberg wil terug naar de oorsprong: familie en vrienden dichter bij elkaar brengen. De afgelopen tijd werden Facebookgebruikers overspoeld met berichten van bedrijven, merken en media en werden de persoonlijke berichten van vrienden en familie ondergesneeuwd. Facebook wil graag dat we weer meer (online) aandacht aan elkaar gaan besteden en ons daardoor beter gaan voelen. Mijn vermoeden is dat Facebook ook wel meer dan klaar is met alle kritiek omtrent fake nieuws, sensationele of haatzaaiende berichten en propaganda. En dan was er ook nog de vermeende Russische inmenging met de verkiezingen in Amerika. Allemaal zaken waar Facebook natuurlijk niet op zit te wachten.

We feel a responsibility to make sure our services aren’t just fun to use, but also good for people’s well-being. – Mark Zuckerberg

Nieuwe algoritme uitgelegd

Het algoritme van Facebook is net zo geheim als het recept van Coca-Cola. Hoe het precies werkt, weten we niet. Toch krijgen we regelmatig berichten te lezen die je als professional handvaten bieden. Dit is wat we wel weten: het nieuwe algoritme wordt zo ingesteld dat posts van familie en vrienden voorrang krijgen. Posts dus van echte mensen en niet van bedrijven of media. Passief artikelen lezen of video’s bekijken is niet altijd goed voor de mens, aldus Zuckerberg. Dit is een bijzondere stap, want deze ingreep kan ervoor gaan zorgen dat mensen minder tijd gaan doorbrengen op het netwerk. Je hoeft straks namelijk niet meer eindeloos te scrollen om de berichten tegen te komen van je vrienden.

Conclusie? Het draait allemaal om gesprekken bij Facebook. Betekent dit dat je nu als merk als een malle moet proberen om mensen op allerlei manieren te verleiden om reacties achter te laten op jouw post? Ja en nee. Prima om reacties uit te lokken, maar blijf wel bij je merk én blijf relevant. De komende maanden gaat Facebook geleidelijk de updates doorvoeren die dit nieuwe algoritme in werking gaan zetten. Het algoritme is dus niet in één klap doorgevoerd.

Lees hier blog 2: Zo ga je als merk om met het nieuwe algoritme.

Liever alle blogs over algoritme’s als podcast luisteren? Dat kan!

 

Toe aan een verfrissend gesprek met enthousiaste helden?

Bel 020 705 96 80, mail marcel@zoekhelden.nl of
bezoek ons aan de Brouwersgracht in Amsterdam

Brouwersgracht 224,
1013HE, Amsterdam

KvK Amsterdam 63326191
BTW-nr, NL855187670B01