Blog 2. Zo ga je als merk om met het nieuwe algoritme van Facebook

Blog 2. Zo ga je als merk om met het nieuwe algoritme van Facebook

In mijn vorige blog vertelde ik waarom Facebook het algoritme aan gaat passen. Leuk om te weten, maar wat zijn de gevolgen hiervan voor merken? Ik geef je zes tips voor een succesvolle Facebookstrategie.

1. Stimuleer conversatie

Zoals Zuckerberg het zelf zegt: ‘posts that spark conversations and meaningful interactions between people’ worden het belangrijkst. Creëer dus content van hoge kwaliteit en probeer met vragen of relevante, actuele onderwerpen gesprekken te stimuleren. Wanneer je als merk met een post een vraag stelt begin je met de conversatie. Wat ik veel zie is dat mensen die daaraan deelnemen vooral geïnteresseerd zijn in de meningen van anderen. Zorg er dus voor dat je conversaties niet afkapt en geef ruimte aan onderlinge dialogen.

2. Deel je kennis

Als bedrijf heb je vaak een kennispositie. Je weet immers veel van het product, de dienst of de markt. Deel die kennis met je doelgroep. Maak content die als doel heeft om mensen verder te helpen. Neem even afstand van het promoten van je eigen producten en focus meer op het belang van de mensen die je wilt bereiken. Waar zit je doelgroep op te wachten?

3. Investeer in Live video

Waar je voorheen nog heel wat bereik kon scoren met een goede video is dit tegenwoordig niet meer de heilige graal. Toffe videocontent is nog steeds leuk en aardig, maar Facebook geeft het pas een goedkeurend duwtje in de rug wanneer jouw post ook nog een bak met comments oplevert. Live video gaat een nog belangrijkere rol spelen de komende tijd. Deze video’s genereren vaak tot 6 keer meer interactie dan bij een normale video. Gaan mensen ook nog eens actief op zoek naar jouw video wordt je al helemaal beloond in bereik door Facebook.

4. Investeer in Facebookgroepen

In Facebookgroepen wordt heel wat afgekletst. Deze groepen zullen dus ook goed gedijen onder het nieuwe algoritme. Als merk zijnde is het tricky om je in deze groepen te mengen, maar het zou de moeite waard kunnen zijn. Hier lees je hoe je dit zou kunnen doen.

5. Als eerste weergeven

Moedig fans en volgers aan om de ‘als eerste weergeven’ knop aan te klikken. Op deze wijze zullen jouw fans jouw berichten alsnog blijven zien. Vergeet dit vooral ook niet te doen bij de Zoekhelden Facebookpagina. 😉

Als eerste weergeven

6. Blijf adverteren

Het nieuwe algoritme van Facebook zorgt ervoor dat adverteren nóg belangrijker wordt als we willen dat onze content gezien wordt. Voorspellingen zijn dat adverteerders een kleine daling in bereik zien wanneer er weinig gereageerd wordt op de (gesponsorde) content.

In blog 3 vertel ik je over de valkuilen van het nieuwe Facebook-algoritme. Lees ‘m hier.

Liever alle blogs in 1 keer beluisteren? Luister dan naar onze Zoekhelden podcast.

Toe aan een verfrissend gesprek met enthousiaste helden?

Bel 020 705 96 80, mail post@zoekhelden.nl of
bezoek ons aan de Brouwersgracht in Amsterdam

Brouwersgracht 266-1
1013HG, Amsterdam

KvK Amsterdam 63326191
BTW-nr, NL855187670B01