Blog 3. De valkuilen van het nieuwe Facebook-algoritme.

Blog 3. De valkuilen van het nieuwe Facebook-algoritme.

Facebook past haar algoritme aan. In mijn eerste twee blogs legde ik al uit waarom en hoe je daar als merk mee om kunt gaan. Maar – in de zoektocht naar de juiste content waar het nieuwe algoritme (en de doelgroep) blij van wordt – liggen ook een aantal valkuilen op de loer.

‘Tag jouw vriend die altijd zijn trein mist.’ ‘Vrienden met een ‘A’ in hun naam moeten jou trakteren op de bios. Taggen maar!’ Dit zijn typerende voorbeelden van het zo mooi genoemde ‘engagement baiting’. Deze methode van interactie scoren wordt sinds kort keihard door Facebook afgestraft. Begin hier dus alsjeblieft niet aan. Niet alleen omdat het pure Facebookvervuiling is, maar ook omdat je het riskeert dat Facebook je pagina uit de lucht haalt. Engagement baiting duikt in verschillende hoedanigheden op:

Vote baiting: Het oproepen tot het stemmen op een optie. Dit wordt vaak gedaan met verschillende emoji’s. Ook het ‘live’ stemmen met de verschillende like-opties is eigenlijk hartstikke verboden. Dit stond niet zo op het vizier van veel grote merken die hier vrolijk mee aan de slag gingen. Zij riskeerden, zonder dat ze het wisten, om door Facebook geblokkeerd te worden. Gij zijt gewaarschuwd.

React baiting: het oproepen tot reageren met een ‘like’. Bijvoorbeeld: ‘Like deze post als je dit jaar met vakantie gaat’. Lekker makkelijk en zó niet kwalitatief.

Share baiting: het oproepen tot het delen van de post. De moderne variant van de ouderwetse kettingbrief.
baiting 1
Tag baiting: het oproepen tot het taggen van vrienden. Begrijp me niet verkeerd, vrienden taggen omdat je ze op de hoogte wilt brengen van een leuke post of video is helemaal oké. Pagina’s mogen alleen niet expliciet zeggen: ‘Tag degene die…’

Comment baiting: het oproepen tot reageren met een reactie. Bijvoorbeeld: ‘Reageer met JA als je dit weekend gaat stappen.’
baiting 2

Natuurlijk mag je wel vragen om meer interactie van je fans maar doe dit wel op een creatieve en kwalitatieve manier. Leef je in wat er speelt bij je doelgroep en waar zij het met jou als merk over willen hebben. Stel open vragen en zoek op die manier de interactie op.

No bait, no hate. 😉

Lees hier blog 4: De 5 opvallendste veranderingen in het algoritme van Instagram.

Luister alle blogs over algoritme’s als podcast.

Toe aan een verfrissend gesprek met enthousiaste helden?

Bel 020 705 96 80, mail post@zoekhelden.nl of
bezoek ons aan de Brouwersgracht in Amsterdam

Brouwersgracht 266-1
1013HG, Amsterdam

KvK Amsterdam 63326191
BTW-nr, NL855187670B01