The new club on the block – alles over Clubhouse

The new club on the block – alles over Clubhouse

Wat is Clubhouse?

Iedereen heeft het over Clubhouse. Je hebt de naam vast al horen vallen, maar je hebt je er misschien verder niet in verdiept. Wij leggen je graag uit wat Clubhouse is, hoe het werkt en of jij er met je merk iets ‘mee moet’. 

Clubhouse is een in Silicon Valley geproduceerde app en valt het best te omschrijven als een live podcast of interactieve radio. Op dit moment is-ie er alleen nog voor de iPhone, maar een Android-app is in ontwikkeling. Deze splitsing hebben ontwikkelaars met een reden gedaan: zij wilden langzaam opschalen in het aantal servers en gebruikers. Maar met een iPhone alleen ben je er nog niet: moet namelijk een ‘invite’ weten te scoren van een bestaand lid om tot Clubhouse toe te treden. Een leuke marketing truc want dit zorgt voor een air van exclusiviteit en daar gaan mensen nou eenmaal lekker op. Bij Zoekhelden merkten we zelfs voor het eerst weer een gevoel van FOMO sinds de lockdown. Clubhouse is dan ook eigenlijk een beetje de toffe (virtuele) kroeg waar je bij moet zijn! 

Hoe werkt het?

Heb je die invite bemachtigd en de app gedownload? Bon! Dan kun je kiezen uit verschillende rooms op het gebied van sport, tech, lifestyle, wellness, etcetera. In deze rooms vinden gesprekken plaats die vaak gekoppeld zijn aan een bepaald thema of gespreksonderwerp. Zo kun je vaak uit de titel opmaken of het een gesprek is waar jij letterlijk wel oren naar hebt.

Iedere gebruiker kan een room beginnen en praten over onderwerp naar keuze. Volgers van deze hosts krijgen vervolgens een melding en kunnen aanhaken bij het gesprek. Dit zorgt gelijk voor extra exposure. De hosts hebben op dit moment als sprekers zijnde het podium. Hun microfoon staat aan en zij kunnen met elkaar een gesprek beginnen. Mensen die meeluisteren staan standaard op ‘mute’. Als je ook wilt meedoen aan het gesprek of je hebt een vraag, dan kun je een virtueel handje opsteken. Een van de hosts kan je dan toevoegen aan het podium zodat je mee kunt doen aan het gesprek. Op deze manier lijkt Clubhouse democratischer dan een radio-uitzending gezien er minder sprake is van eenrichtingsverkeer. Naast het spontaan beginnen van een room kun je ook kiezen om een room in te plannen in de agenda. In de agenda zien de Clubhouse gebruikers een klein overzicht van alle geplande rooms op die dag. We zien nu al dat er wekelijkse kletsuurtjes worden ingepland om bijvoorbeeld een tv-programma na te bespreken of op de vrijdagmiddag een virtuele vrijmibo te houden. Daar heb je dat ‘kroeg’ gevoel weer! Wat het FOMO gevoel nog meer versterkt is het feit dat gesprekken niet worden opgenomen. Je kunt dus in principe de gesprekken niet meer terugluisteren. Het ‘on-demand’ aspect waar we vandaag de dag zo aan gewend zijn (Netflix, Videoland, Uitzending Gemist) is ver te zoeken bij Clubhouse. 

Algoritme

Bij Zoekhelden vinden we het altijd leuk om te doorgronden hoe een social kanaal in elkaar steekt. Zo willen we altijd alles weten over de achterliggende algoritmes, want het kanaal wil natuurlijk zo lang mogelijk je aandacht vasthouden. Hoe weet een social media kanaal nou precies waar jij je als gebruiker in interesseert? Bij Clubhouse geef je een deel van je interesses al prijs bij het opzetten van je account. Je kan namelijk tijdens het aanmeldproces al een paar onderwerpen opgeven die jou interesseren. Daarnaast krijg je de keuze om je eigen telefooncontacten toe te voegen, zodat je deze mensen vervolgens kan volgen op Clubhouse. Grote kans dat jij ook interessant vindt wat jouw contact ook leuk vindt. Verder blijft het algoritme van Clubhouse nog wat mysterieus. Het is namelijk niet duidelijk of en welke data de app gebruikt om je rooms voor te schotelen. Hier gaan we in deze privacy gevoelige tijden vast snel meer over leren. 

 

Hype of blijvertje?

Is Clubhouse here to stay of is men er snel op uitgekeken? Er gaan geruchten rond dat Facebook en Twitter ook heil zien in een format à la Clubhouse en hun ontwikkelaars al aan de slag hebben gezet. Instagram heeft deze week al hun eigen Clubhouse variant gelanceerd: Live Rooms. De copycats staan dus al voor de deur… Het verloop van de pandemie zal ook bepalend zijn voor de populariteit van Clubhouse. Waar veel mensen nu op vrijdagavond zitten te Clubhousen, zullen de digitale borrels zich ongetwijfeld weer gaan verplaatsen naar de fysieke kroeg wanneer dit weer mogelijk is. Daarnaast vragen wij ons af: wat wordt de beoogde doelgroep van Clubhouse? Blijft Clubhouse zich richten op de niche groep of gaan ze uiteindelijk over op de massa? En hetgeen wat Clubhouse nu nog zo uniek maakt wordt al door mensen omzeild: zo zien we nu al dat Clubhouse gesprekken worden opgenomen en op YouTube of Vimeo worden gezet om later terug te luisteren. Toch wel een pietsie ‘on demand’ dus… Zal dit mensen belemmeren om vrijuit te kletsen op Clubhouse? Wat nu toch wel een van de USP’s is.

 

Verdienmodellen?

Op dit moment kan iedereen gratis gebruik maken van de app en zien we nog geen advertenties. De vraag is: waar gaat Clubhouse dan geld aan verdienen? Dit kunnen ze op verschillende manieren gaan realiseren. Zo kunnen ze kiezen voor betaalde abonnementen of kaartverkoop voor bepaalde rooms gaan initiëren. Sprekers kunnen ook een grotere rol krijgen hierin door middel van een donatiefunctie. Zo kun je als het ware jouw favo spreker een fooi geven. Wij vermoeden echter dat ook voor Clubhouse de ouderwetse advertenties toch het meeste op zullen gaan leveren. 

 

Wat kan jouw merk met Clubhouse? 

Clubhouse gaat vooralsnog om mensen en niet zozeer om merken. Dit betekent echter niet dat merken niets te zoeken hebben op Clubhouse. De manier waarop merken kunnen inspelen op de Clubhouse trend / meedoen aan Clubhouse vraagt een zeer persoonlijke aanpak.De aanwezigheid van merken en bedrijven zal alleen gewenst zijn in de vorm van een echt persoon. Dit kan een influencer zijn die een merk promoot, een medewerker die namens een bedrijf spreekt of een andere vorm van ambassadeurschap.  Als het verhaal maar vanuit de persoon verteld wordt. Zo kan een merk bijvoorbeeld sprekers uitnodigen om te praten over een bepaald onderwerp of kunnen er Q&A’s met bijvoorbeeld acteurs van een serie worden opgezet. Ook kan een  merk een panel organiseren over een bepaald product, concept of commercial. Een ‘good old’ product placement maar dan als audio. Zo belandde ik zelf in een room waarbij er gediscussieerd werd over frituursnacks. Tussen neus en lippen door werd het duidelijk dat Diamant frituurvet dit gesprek had geïnitieerd en de sprekers (influencers) had uitgenodigd. Heel slim gedaan! Er zijn dus zeker genoeg mogelijkheden voor merken om mee te doen aan de Clubhouse trend.

 

Ben je nieuwsgierig geworden naar Clubhouse maar heb nog geen uitnodiging te pakken? Mail of bel ons even en een Zoekheld helpt je er graag aan! 

Toe aan een verfrissend gesprek met enthousiaste helden?

Bel 020 705 96 80, mail marcel@zoekhelden.nl of
bezoek ons aan de Brouwersgracht in Amsterdam

Brouwersgracht 224,
1013HE, Amsterdam

KvK Amsterdam 63326191
BTW-nr, NL855187670B01