De toekomst van display advertising

De toekomst van display advertising

Het is weer tijd voor een blog! Ditmaal gaan we het hebben over de toekomst van display advertising. Door een doorlopende neerwaartse trend in de advertentie-inkomsten probeerden uitgevers de afgelopen jaren op diverse manieren geld te verdienen. Een van die manieren is door steeds meer opvallende banner uitingen toe te voegen aan de website. Maar daar worden steeds grotere digitale stokjes voor gestoken.

Maak kennis met de adblocker

Sinds de komst van de eerste adblocker wordt er met toenemende mate gebruik gemaakt van de mogelijkheid om advertenties te blokkeren. Een logisch gevolg van de stijgende hoeveelheid advertenties op het internet. Deze belemmeren immers de online ervaring van gebruikers. Met name de lange laadtijd van pagina’s (op oudere apparaten) kan leiden tot veel frustratie.

Ook browsers volgden met hun eigen variant van de adblocker. Safari heeft al een ingebouwde adblocker en Google Chrome heeft deze sinds februari uitgerold. Gezien de browsers respectievelijk momenteel 25% en 49% marktaandeel bezitten, kan wel gezegd worden dat het merendeel van de internetgebruikers nu enige vorm van adblocking toepast. Echter, een belangrijk onderscheid tussen een adblock-plugin en een ingebouwde plugin is dat een ingebouwde plugin meer werkt als filter, die vooral storende advertenties moet blokkeren. Terwijl een adblock-plugin is ingesteld op het blokkeren van alle typen advertenties.

Kortom, het is duidelijk dat er vanuit de gebruiker behoefte is aan een betere online ervaring met minder storende advertenties. Dan rest de vraag, hoe gaan wij hier als mediabureau mee om?

Initial Better Ad Standard

Naar aanleiding van de veranderende markt is er een nieuwe brancheorganisatie opgericht, The Coalition For Better Ads, met als doel een duidelijke standaard creëren van wat wel en niet acceptabel is op het gebied van online advertenties. Door onderzoek te doen in de Verenigde Staten en Europa, met meer dan 25.000 respondenten, kwamen zij tot bepaalde inzichten.

Inmiddels zijn deze inzichten doorvertaald naar concrete richtlijnen voor advertenties met als doel om de online ervaring van gebruikers te verbeteren. Hoewel de ‘storende’ formaten niet zozeer worden verboden zullen ze wel (in toenemende mate) worden geblokkeerd door de ingebouwde adblockers.
Een aantal universele richtlijnen voor advertenties zijn (quote):

  • Blokkeer niet de content van de publisher (website), tenzij de gebruiker dit wenst voor bepaalde interactie.
  • Leid de gebruiker niet af door een video (automatisch) met geluid af te spelen of door flitsende animaties in te zetten.
  • De gebruiker is in controle. Zorg dat de gebruiker de mogelijkheid heeft een advertentie te sluiten om een artikel te lezen.

Welk type advertenties worden als minderwaardig gezien?

Voor de richtlijnen wordt er onderscheid gemaakt tussen de desktop en mobiele ervaring. De onderstaande formaten voldoen niet aan de eerder genoemde richtlijnen en zullen om die reden minder interessant worden om in te zetten.

Desktop ervaring

Mobiele ervaring

Een goede ontwikkeling?

Om terug te komen op de vraag hoe wij hier als mediabureau mee omgaan is het antwoord simpel: wij omarmen deze ontwikkeling. Als bureau kopen wij advertentieruimte in voor onze klanten om hun doelgroep te bereiken op het web. Maar dit mag nooit ten koste gaan van de online ervaring.

Onze mening hierin is dat een niet-storende advertentie bij kan dragen aan een positieve merkassociatie. Daarom geven wij altijd de voorkeur aan display-advertenties die binnen de richtlijnen vallen en werken wij met systemen die deze visie delen en daarmee toekomstgericht zijn.

Minder uitingen, met meer kwaliteit. Dat is uiteindelijk niet alleen goed voor de consument, maar ook voor de uitgever. Deze uitingen zijn namelijk meer waard en mogen dan ook meer kosten.

Meer lezen over de richtlijnen van advertentieformaten?
Better ads standard introduction
Better ads

Bron: marktaandeel browsers

Door: Nick Ofman

Toe aan een verfrissend gesprek met enthousiaste helden?

Bel 020 705 96 80, mail post@zoekhelden.nl of
bezoek ons aan de Brouwersgracht in Amsterdam

Brouwersgracht 266-1
1013HG, Amsterdam

KvK Amsterdam 63326191
BTW-nr, NL855187670B01