Deel 1: Offline media in tijden van corona

Deel 1: Offline media in tijden van corona

Iris is als doorgewinterd offline media strateeg, specialist en accountmanager een van onze onmisbare schakels bij Zoekhelden. Om de impact van het COVID-19 virus op dit belangrijke deel van ons vak uit te leggen, vroegen wij haar hierover een blog schrijven. Er zullen de komende tijd meer van dit soort insights volgen, dus houd onze socials in de gaten!

Het COVID-19 virus treft ons allemaal. Niet alleen op privé vlak wordt iedereen geconfronteerd met een heftige situatie, maar ook zakelijk en economisch zijn de consequenties enorm. 
Bepaalde branches worden hard getroffen en exploitanten zien en masse adverteerders budgetten terugtrekken. Dit kan enorme economische consequenties hebben voor zowel exploitanten als adverteerders en alle bedrijven werkzaam in deze branche. Ook mediabureaus, reclamebureaus en drukkers blijven bijvoorbeeld niet ongeschonden in deze situaties.

Maar als we kijken naar mediaconsumptie zien we een heel ander beeld ontstaan! Mensen zitten (meer) binnen en sociaal contact wordt beperkt tot een minimum, wat ervoor zorgt dat mediaconsumptie via bepaalde kanalen juist enorm in de lift zit. In deel 1 lezen jullie het effect op de offline media inkoop.

Buitenreclame en bioscoop
Als we kijken naar offline mediakanalen zien we dat vooral buitenreclame en bioscoopreclame kwetsbaar zijn tijdens deze crisis. Het advies van de Nederlandse regering om zoveel mogelijk binnen te blijven en sociaal contact te vermijden heeft ervoor gezorgd dat bioscopen dicht zijn en mensen zich minder op straat begeven. Waar bioscoopreclame op dit moment volledig on-hold staat, zijn de buitenreclame partijen nog meer dan anders bezig om het aanbod af te stemmen op de huidige situatie. Zolang Nederland niet op slot gaat, zijn er namelijk ook via buitenreclame nog kansen. Denk hierbij aan uitingen rondom supermarkten, wat kan zorgen voor de nodige zichtbaarheid. Uiteraard biedt deze crisis ook kansen op gunstige prijzen, zo bieden buitenreclame partijen gratis vlakken aan om het gemiste bereik te compenseren en zijn er ook gunstige deals te maken met drukkers. Voor buitenreclame blijft het echter een onzekere tijd. Als de Nederlandse regering overgaat tot een ‘lock down’, zal buitenreclame net als bioscoopreclame zeer waarschijnlijk stil komen te liggen. De kansen zijn dan ook allemaal ad-hoc en op korte termijn, de tijd van vooruit plannen behoort voor deze twee kanalen momenteel tot het verleden. 

Televisie
Maar er zijn ook kanalen die de prestaties juist enorm zien verbeteren. TV is hier een goed voorbeeld van. Mensen zijn meer dan anders aan huis en buis gekluisterd en dit zien we terug in de kijkcijfers! De kijktijd stijgt en dit zorgt voor kijkcijferrecords. Zo zien we vooral dat nieuwsuitzendingen zoals het 20:00 Journaal op de NPO en het Half Acht Nieuws op RTL betere kijkcijfers behalen (doelgroep 6+ Bron: SKO) maar ook Hart van Nederland en Editie NL worden meer dan ooit bekeken. Vooral in de doelgroep 44 jaar en ouder zien we dat TV het primaire nieuwsmedium is (Bron: Reuters Institute Digital News Survey 2019). Daarnaast een opvallend fenomeem bij de STER; het aantal “jonge” kijkers in de doelgroep 25-45 jaar is sinds de coronacrisis verdubbeld! 

“Toch zien we ook bij televisie inkoop gunstigere tarieven….”
Helaas zien de exploitanten desalniettemin dat het aantal geannuleerde campagnes hoger is dan ooit. Dit zal vermoedelijk zorgen voor miljoenen minder omzet. Het is dat ook niet verrassend dat de TV exploitanten momenteel gunstige tarieven en aanbiedingen hebben om adverteerders te helpen. Zo heeft de STER bonus GRP’s in het leven geroepen en staan ook de commerciëlen meer open voor zeer scherpe deals. 

Print en radio
Maar naast TV is print, en dan vooral nieuwstitels en platformen, ook een kanaal waar een enorme toename in lezers te zien is. Zo zien ze bij DPG het bereik (per dag, online en offline) van circa 5,5 miljoen per dag naar 10 miljoen per dag stijgen wat duidelijk maakt hoe groot de nieuwsbehoefte momenteel is. Maar ook hier worden veel campagnes geannuleerd. Niet gek aangezien de reisbranche traditioneel altijd zwaar adverteert in deze periode. Print exploitanten stellen zich daarom zeer flexibel op, waardoor campagnes snel kunnen worden opgezet en ook qua kosten zijn er veel mogelijkheden.

En dan radio. Enerzijds zijn er veel minder forenzen, maar anderzijds zullen mensen thuis vaker de radio aanzetten tijdens het werk. De eerste effecten op de luistertijd lijken erop de wijzen dat deze enorm in de lift zit. Sinds afgelopen zaterdag (14 maart 2020) signaleert Qmusic – na 538 het best beluisterde station online – bijvoorbeeld een toename van maar liefst 20% op online radioluisteraars. En daarnaast dat men ook lánger naar de radio luistert. De gezelligheid van een radiostation wordt kennelijk door de mensen gewaardeerd!

bron: radio exploitant Epower/Qmusic

Verwachting
Het is duidelijk dat een crisis als deze veel kansen kan bieden voor sympathieke en sociaal geëngageerde campagnes. Een tijd waarin commerciële boodschappen plaats kunnen maken voor een groter belang. Want uiteindelijk gaan we met z’n allen een heftige tijd tegemoet en is de behoefte naar nieuws groter dan ooit. Maar ook de behoefte om vanuit huis het leven zoveel mogelijk onveranderd te houden. Vooral de behoefte aan vertier middels TV zal de komende tijd naar verwachting niet afnemen!

Aankomende week zullen we in deel 2 kijken naar de effecten op de online inzet.

Toe aan een verfrissend gesprek met enthousiaste helden?

Bel 020 705 96 80, mail marcel@zoekhelden.nl of
bezoek ons aan de Brouwersgracht in Amsterdam

Brouwersgracht 224,
1013HE, Amsterdam

KvK Amsterdam 63326191
BTW-nr, NL855187670B01