Eindejaarsblog

Eindejaarsblog

It’s the most wonderful time of the year… melancholisch terugblikken op afgelopen jaar en met vol vertrouwen en een bak goede zin uitkijken naar het mooie 2020! In dit eindejaarsblog zetten we op de valreep van 2019 een aantal social media opvallendheden van het afgelopen jaar voor jullie op een rijtje. 

Instagram
Aan het staartje van 2019 deed Instagram nog een bold move door het exacte aantal likes te verbergen voor de ogen van de volger. De eigenaar van een profiel kan wel nog zien hoeveel likes een post genereert. “Het idee is om stress en sociale vergelijking weg te nemen, vooral met het oog op jonge mensen”, aldus Instagram CEO Adam Mosseri. Verwacht wordt dat contentmakers een tandje erbij zullen zetten om meer reacties onder hun posts uit te lokken, aangezien likes kennelijk niet meer de (openbare) maatstaf voor populariteit vormen. Ook de hoeveelheid ‘saves’ zal meer in de gaten worden gehouden, aangezien hier nog wel de tel kan worden bijgehouden. Merken zullen als gevolg van het verdwijnen van de likes nog meer lange-termijn samenwerkingen aangaan met influencers die een authentieke band hebben weten op te bouwen met hun fanbase. Die influencers maken grotere kans om reacties te ontlokken bij hun achterban. 

Influencermarketing
Het afgelopen jaar hebben wij toffe influencer campagnes mogen opzetten voor een aantal van onze klanten. Zo schakelden we voor Xander Uitgevers een aantal micro en macro voetbal ”grammers” en twitteraars in, om ruchtbaarheid te geven aan de biografie van voetbaltalent Kylian Mbappe. Ook voor NatureBox, dat een hair- en bodylijn van 100% natuurlijke cold-pressed oils lanceerde, zetten we een social media campagne in met behulp van influencers. Het komende jaar lijkt deze vorm van marketing ook alleen maar terrein te winnen. In plaats van ‘opvul-content’ of ‘leuk om erbij te hebben’ ontwikkelt influencercontent zich door tot een serieus te nemen media- en marketingstrategie. In een tijd dat bereik wordt aangezwengeld door engagement in social media, is de influencer het perfecte lijmmiddel voor de persoonlijke band tussen consument en product.

Content trends
We kunnen er niet omheen. Na jarenlang kort, korter, kortst zien we de laatste maanden af en toe enorme lappen tekst op de social kanalen. Hele verhalen over de ups en downs van zwanger- of moederschap, met soms een subtiel of minder subtiel haakje naar het sponsormerk.
Ook merken wijden vaker door middel van lange teksten uit over bijvoorbeeld hun maatschappelijke relevantie. Eerste onderzoeken wijzen uit dat de langere teksten inderdaad meer engagement uitlokken. En dat is weer good for business! Ons advies is om er zeker mee te experimenteren, maar eerder als uitzondering dan regel toe te passen. Wat ons betreft staat de kwaliteit van een tekst los van het aantal tekens! 

Stories
Stories, stories, stories. In 2019 hebben steeds meer merken de functie goed weten te vinden op Instagram. De verticale, beeldvullende Instagram Stories integreerden meer in contentkalenders en (betaalde) Stories zijn ook door ons massaal ingezet. Facebook Stories worden nog daarentegen nog niet en masse gebruikt. Nog even een korte checklist wanneer je een Story wilt boosten: verticale beelden / video’s zijn een must, een video mag niet langer dan 15 seconden duren en je kunt maximaal 3 stills per betaalde Story inzetten. Wij werden zelf erg blij van de optie om een poll toe te voegen aan de Stories. Zo voeg je nog een touch van interactie toe!

That’s all for now, folks. Tot volgend jaar!

Toe aan een verfrissend gesprek met enthousiaste helden?

Bel 020 705 96 80, mail marcel@zoekhelden.nl of
bezoek ons aan de Brouwersgracht in Amsterdam

Brouwersgracht 224,
1013HE, Amsterdam

KvK Amsterdam 63326191
BTW-nr, NL855187670B01