Even bijpraten: social media

Even bijpraten: social media

Social media kanalen zijn continu in beweging en in ontwikkeling. Wij vonden het daarom weer eens tijd om jullie bij te praten over de nieuwste social media ontwikkelingen.

Facebook

Waarom het gesprek over die nieuwe serie beperken tot bij de koffieautomaat, als je al tijdens het kijken kunt sparren met elkaar over het plot of de personages?!
Facebook Watch is het nieuwe video platform van Facebook. Sociaal en interactief series kijken is het unique selling point van dit videoplatform, dat na een testperiode in de VS nu wereldwijd wordt uitgerold. Videomakers kunnen met speciale software van Facebook allerlei interactieve elementen inbouwen in hun programma’s. De nadruk van Facebook Watch ligt op het kijkgedrag van vrienden. Niet alleen kunnen vrienden op het nieuwe platform kijken en chatten tegelijk. Ook kunnen ze meedoen aan interactieve quizjes en zelfs het verloop van een plot samen bepalen. Interessant voor adverteerders; in de loop van september is ook het advertentieprogramma van Facebook Watch in Nederland beschikbaar!

Instagram

Dat blauwe vinkje achter een Instagram account…hebben? De Instagram verificatie was voorheen slechts voorbehouden aan bedrijven, celebs of influencers met heul veul volgers. Tot nu dus. Als je het leuk vindt kun je zelf initiatief ondernemen om jouw account geverifieerd te krijgen.  

Ga in je app naar ‘instellingen’, klik op ‘verificatie aanvragen’. Vervolgens vul je je gebruikersnaam en volledige naam in. Tot slot voeg je een foto toe van je identiteitsbewijs en kun je je aanvraag verzenden. Maar, voor niets gaat de zon op. De blauwe badge verdien je alleen als je volgens de jury van Instagram voldoende volgers, goede content en veel interactie op je account hebt.

YouTube

YouTube is nog steeds ‘s werelds op een na (Google) grootste zoekmachine. En wat YouTube blijft onderscheiden van sociale kanalen als Facebook (Watch) en Instagram (TV) is dat de bezoeker van YouTube enkel en alleen aanwezig is om videocontent te bekijken. Niet om ondertussen te chatten of nieuwsupdates te krijgen. Daardoor blijft YouTube interessant voor adverteerders die door middel van video aan merkbekendheid willen bouwen. Toch zal YouTube mee moeten met de tijd om niet overlopen te worden door al die nieuwe concurrerende videodiensten.

Het videoplatform komt met twee abonneediensten, waarmee het muziek van alle andere videocontent scheidt. YouTube Music en YouTube Premium richten zich op het luisteren van on- en offline muziek.

Algoritmes zorgen ervoor dat YouTube Music jou de juiste afspeellijsten laat zien. De gratis versie mixt reclames tussen de muziek. Voor een tientje per maand heb je de Premium versie en ben je verlost van reclames. Lap je nog twee euro bij per maand, wordt je gewone YouTube ook compleet advertentieloos. Vergelijkbaar met Spotify dus.

WhatsApp

Geniet nog even een paar maanden van WhatsApp zonder advertenties. Vanaf 2019 zal ook op deze app de videoadvertentie zijn intrede doen. De advertenties verschijnen (nog) niet in de chats zelf, maar aanvankelijk in het meest linker tabblad ‘WhatsApp Status’. Het gros van de gebruikers heeft daar nog nooit op gekeken, dus zal het in de eerste instantie niet opmerken. Voor adverteerders is het natuurlijk een mooi platform om hun doelgroep te bereiken.

Dat waren de belangrijkste updates van het moment. Tot de volgende keer!

Toe aan een verfrissend gesprek met enthousiaste helden?

Bel 020 705 96 80, mail post@zoekhelden.nl of
bezoek ons aan de Brouwersgracht in Amsterdam

Brouwersgracht 266-1
1013HG, Amsterdam

KvK Amsterdam 63326191
BTW-nr, NL855187670B01