Google wijzigt de regels voor goede doelen!

Google wijzigt de regels voor goede doelen!

Met een hoge positieve noot werd afgelopen week aangekondigd dat het maximum op biedingen wordt verwijderd. Superfijn! Alleen wel even de voorwaarden goed lezen.

Wat is Google Grants ook alweer en wat verandert er?
Eerst even over Google Grants. Google biedt non-profit organisaties $10 000 vrij te besteden budget. Een voorwaarde was echter wel dat er een maximum van $2 geldt op biedingen op zoekwoorden. Hier valt natuurlijk wel iets voor te zeggen, anders wordt de concurrentie met commerciële partijen op bepaalde zoekwoorden misschien oneerlijk. Het is alleen gebleken dat een euro (of dollar) in Grants, niet dezelfde waarde heeft als een euro in betaalde Adwords. Onderzoek (bron 1) heeft uitgewezen dat de kosten per klik tot wel 2 keer duurder zijn in Google Grants dan in een regulier Adwords account. Ook zijn het aantal vertoningen een stuk minder als je van een gesponsord budget gebruik maakt.

Dit maakt het niet makkelijk voor de goede doelen. Vandaar dat er zeer positief nieuws kwam uit de hoek van Google. De ‘$2 bid-cap’ wordt, per direct, opgeheven! Dat is goed nieuws natuurlijk. Het enige wat er moet gebeuren is de bied-strategie aanpassen op ‘maximaliseren op conversies’. Als Google kan optimaliseren op conversies en er wordt geen maximum op het bod gehanteerd kan dit alleen maar meer donaties (conversies) opleveren!

Goed nieuws dus, toch?
Natuurlijk is dit waar, maar het is wel ontzettend belangrijk om de nieuwe algemene voorwaarden goed door te lezen. Deze gaan namelijk per 1 januari 2018 al in en bevatten behoorlijk rigoureuze vereisten. De belangrijkste op een rijtje:
– Zoekwoorden mogen niet langer 1 woord bevatten. Uitzonderingen daargelaten, zoekwoorden zoals “donaties”, “doneren”, “non-profit”, enzovoorts, zijn wel toegestaan. Net als erkende medische aandoeningen.
– Te algemene zoekwoorden, merknamen, namen van plaatsen en namen van historische gebeurtenissen zijn niet toegestaan
– De website moet aan functionele vereisten voldoen. Duidelijke weergave van missie, beschrijving van de organisatie en werkende links zijn verplicht.
– Geografische targeting mag alleen op locaties waarmee de non-profit organisatie verwant is.

“De klikratio mag niet lager zijn dan 5%!”

En de belangrijkste:
– De klikratio (CTR) mag níet lager zijn dan 5%. Als dit 2 maanden lang het geval is, wordt het account geannuleerd en mag er pas na duidelijke aanpassingen weer een aanvraag gedaan worden om het account te reactiveren.

En nu? Wat moeten goede doelen nu doen?
Behoorlijke aanpassingen dus! Helemaal gezien dit in de 2e helft van december bekend wordt gemaakt en van elke Google Grants gebruiker wordt verwacht dat er tijd en middelen zijn om dit binnen 2 weken voor elkaar te krijgen.

Google beweert zelf dat, mede door de verplichte aanpassingen in zoekwoorden, 5 % CTR makkelijk te halen is. De ervaring is echter dat de gemiddelde CTR tussen de 1,5 % en 4 % ligt (bron 2).

Het advies luidt om naast een Google Grants account ook een betaald Adwords account te gebruiken. Hiermee is het bijvoorbeeld mogelijk om toch breed in te zetten met Adwords en tegelijkertijd te optimaliseren op conversies met succesvolle advertenties en zoekwoorden in Google Grants. Niet erg verrassend; Google adviseert geld uit te geven aan Adwords…..

Vooropgesteld natuurlijk dat Google met deze gift aan goede doelen nog altijd een geweldig gebaar maakt, moet er de komende maanden dus gewerkt gaan worden aan de accounts! Wij gaan, samen met onze klanten, de uitdaging aan om deze verandering als kans aan te grijpen en zijn we natuurlijk bereikbaar om extra uitleg te geven mocht daar behoefte aan zijn.

Voor nu, alvast een mooi en succesvol 2018 gewenst!

===
De volledige ‘Algemene voorwaarden’ zijn via deze link te bekijken: https://support.google.com/grants/answer/46103?hl=nl&ref_topic=3500093

Toe aan een verfrissend gesprek met enthousiaste helden?

Bel 020 705 96 80, mail marcel@zoekhelden.nl of
bezoek ons aan de Brouwersgracht in Amsterdam

Brouwersgracht 266-1
1013HG, Amsterdam

KvK Amsterdam 63326191
BTW-nr, NL855187670B01