“Kom naar beneden en sla je slag!”

“Kom naar beneden en sla je slag!”

Met deze legendarische woorden werden in de jaren ’80 en ’90 deelnemers door Hans Kazan naar het podium geroepen voor deelname aan het spelprogramma ‘Prijzenslag’. Ooit is mij deze discutabele eer toegekomen in de Yorin remake van dit programma genaamd ‘Cash & Carlo’. Alhoewel mijn moment of fame niet langer dan 1 minuut duurde, wist eerst Carlo Boszhard – en daarna ikzelf – mij toch genadeloos voor schut te zetten voor waarschijnlijk minimaal 800.000 kijkers. Gelukkig hebben we het hier over het begin van de 21e eeuw waarin dit soort gênante momenten nog niet op internet terecht kwamen. Nu zou ik deze gevleugelde woorden willen uitspreken naar alle ondernemingen van Nederland. Het zijn gekke tijden voor iedereen, maar dit is een uitgelezen moment om je slag te slaan in de media! 

Ondanks het feit dat wij met z’n allen veel meer tv zijn gaan kijken, meer dagbladen zijn gaan lezen en meer radio zijn gaan luisteren, trokken adverteerders massaal hun campagnes terug. De gaten die vielen werden al vrij snel deels opgevuld door gratis zendtijd weg te geven aan onder andere brancheverenigingen, horeca en retail. Maar dit leverde, behalve wat vulling van de reclameblokken, geen stuiver aan inkomsten op. Inmiddels worden de gevolgen van het wegblijven van adverteerders pijnlijk duidelijk door massa ontslagen bij grote exploitanten als Mediahuis en Talpa. Andere partijen zullen helaas naar alle waarschijnlijkheid ook nog volgen.

Mediaconsumptie
Hoe pijnlijk dit ook is, deze verminderde vraag biedt ook enorme kansen voor bedrijven die nu wél adverteren. Media waren altijd al extreem goedkoop in de zomermaanden. Nu zijn ze nog veel goedkoper, omdat media erop gebrand zijn adverteerders binnen te halen! Kortingen zijn hoger dan ooit tevoren en doordat we naar alle waarschijnlijkheid niet of in Nederland op vakantie gaan, zal het bereik van veel media veel minder afnemen dan in reguliere jaren. Als wij met z’n allen op de camping op de Veluwe of in een vakantiehuisje op de Wadden zitten, dan kopen wij gewoon lekker een Nederlandse krant. We lezen ons vaste tijdschrift, we luisteren naar een Nederlands radiostation en we kijken gewoon voor we gaan slapen nog even naar ‘Op1’ voor het laatste nieuws en actualiteiten. Door het schrappen van alle sport- en culturele evenementen is het aanbod op televisie een stuk schraler dan gepland. Maar nieuws blijft men altijd consumeren. Niet voor niets blijft STER de hele zomer door ‘Op1’ uitzenden.

Outdoor media
Van alle traditionele media, zagen outdoor media hun aanvragen en inkomsten waarschijnlijk het hardste teruglopen van allemaal. Terecht natuurlijk, want een mast inkopen langs een verlaten snelweg of een abri in een volledig uitgestorven stadscentrum heeft weinig nut. Inmiddels keren de files op de snelwegen weer terug. Op de Kalverstraat en in andere stadscentra loopt het weer vol met mensen die hun opgespaarde geld weer willen spenderen. Daarnaast zorgt het feit dat we veel meer op vakantie in eigen land gaan ervoor, dat het een hartstikke interessant medium is deze zomer. Bij temperaturen van 25 graden en hoger zetten we de tv minder vaak aan, maar naar buiten gaan doen we des te meer. Echter is de vraag nog verre van op niveau, dus ook op outdoor vlak kan je nu als adverteerder voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

Kansen
Het zijn de meest bizarre tijden in de media die ik ooit als media-dinosaurus heb meegemaakt. Ik hoop en verwacht dat ik dit ook niet meer ga meemaken. Toch wil ik middels dit blog wel iedereen wijzen op de enorme kansen die deze tijd aan adverteerders biedt.

…”Garanties heb je niet, maar van op je handen zitten is geen enkel bedrijf succesvol geworden.”…

Een goed bevriende ondernemer uit ons mooie vakgebied legde mij laatst een dilemma voor. Geld investeren in een stevige reclamecampagne? Of niet adverteren en zo het budget gebruiken om personeel te behouden? Ik kreeg het direct benauwd van deze zeer ingrijpende beslissing, die zo ook deels op mijn bordje terecht kwam. De geschiedenis leert ons echter dat niet meer investeren in reclame op den duur sowieso tot ontslagen zal leiden. Dus zou ik – hoe lastig de keuze ook – altijd adviseren om de boel vlot te trekken middels een reclamecampagne. Garanties heb je niet, maar van op je handen zitten is geen enkel bedrijf succesvol geworden. En door reclamecampagnes daarentegen zeer velen! 

Tot slot
Wij hebben de afgelopen weken en maanden bijzonder veel mooie ondernemingen kennis kunnen laten maken met de traditionele media tegen ongekend lage tarieven. En niet zonder succes! Massamedia werkt en is toegankelijker dan ooit tevoren. Wij helpen hier graag bij!

Toe aan een verfrissend gesprek met enthousiaste helden?

Bel 020 705 96 80, mail marcel@zoekhelden.nl of
bezoek ons aan de Brouwersgracht in Amsterdam

Brouwersgracht 224,
1013HE, Amsterdam

KvK Amsterdam 63326191
BTW-nr, NL855187670B01