De laatste veranderingen binnen het social medialandschap

De laatste veranderingen binnen het social medialandschap

Het social medialandschap verandert continu. Heeft het ene platform nét een nieuwe kekke filter komt de ander met een toffere versie mét klikbare hashtags. Wij begrijpen dat het nogal veel (en tijdrovend) is om dit op de voet te volgen. Dus dan doen wij dat voor je. Hierbij de laatste aanpassingen op een rijtje.

Facebook

Facebook past privacyinstellingen aan
Naar aanleiding van het Cambridge Analytica data schandaal en de daarbij behorende daling van 100 miljard in de beurswaarde vond Facebook het tijd om het schip te keren. Facebook heeft namelijk nieuwe privacyvoorwaarden gepresenteerd. De veranderingen moeten de privacyinstellingen voor Facebookgebruikers versimpelen en hen daarmee ‘meer de controle geven’ over wie hun informatie kan bekijken. Wellicht heb je de melding al voorbij zien komen.
Dit zijn de belangrijkste veranderingen die Facebook belooft:

  • Privacyknoppen beter vindbaar maken
  • Nieuwe snelkoppelingen bieden om bepaalde instellingen te hergroeperen
  • Introductie van een overzicht onder het kopje ‘Access your Information’ zodat je kunt nakijken wat Facebook van je weet
  • Herschrijven van de voorwaarden om beter uit te leggen hoe Facebook data opslaat en gebruikt

Meer lokaal nieuws
Facebook blijft sleutelen aan haar algoritme. We weten dat berichten van familie en vrienden meer voorrang krijgen maar nu wil Facebook die gunst ook verstrekken aan posts met lokale nieuwtjes. Facebook zegt dat lokale nieuwsupdates helpt om mensen in contact te brengen met hun omgeving en op de hoogte te blijven van alles wat er speelt in hun ‘hometown’. Facebook heeft deze update al in Amerika uitgerold maar nu is de rest van de wereld aan de beurt.

Instagram

Tijdlijn doet weer normaal!
U roept, Instagram luistert. Althans, daar lijkt het sterk op. Instagram draait namelijk het algoritme weer terug. Na heel wat protest vanuit de gebruikers heeft Instagram besloten om de posts toch weer chronologisch te tonen in plaats van voorrang te geven aan populaire posts. Hoppa! Het algoritme wordt langzaamaan teruggedraaid maar op de korte termijn is er wel al een knop beschikbaar die je pagina voor je ververst in plaats van dat dit automatisch voor je wordt gedaan. Bedankt Instagram.

Klikbare bio’s
Naast het sleutelen aan het algoritme, vond Instagram het ook tijd om de aandacht te vestigen op de bio’s van de gebruikers. Het is namelijk nu mogelijk om klikbare hashtags en links toe te voegen aan je bio. Door deze hashtags toe te voegen kun je meer duiding geven aan wat voor een account je beheert. Ben je bijvoorbeeld een #fashionchick, #catlover of beheer je een #makeuptutorial account? Dan kun je je voortaan aan deze profielen koppelen.

Voor merken zijn hierbij veel kansen te grijpen in het vindbaar maken van hun eigen pagina.

Door hashtags toe te voegen, is de kans namelijk groter dat jouw profiel wordt weergegeven in relevante hashtag-gerelateerde zoekopdrachten, waardoor je op een slimme manier bereik voor je account kunt genereren. Het is natuurlijk al een tijdje mogelijk om hashtags te volgen maar met de hashtags in de bio kun je je profiel in z’n geheel linken aan zoekbare hashtags.

Maar waar het nu echt interessant wordt is wanneer je je eigen zogenaamde ‘branded hashtag’ creëert. Deze tags stellen gebruikers in staat om snel door te kunnen klikken naar een soort Instagram – showcase van inhoud gerelateerd aan het merk. Zowel je eigen content als content gemaakt door anderen (User Generated Content).
Hilton Hotels heeft dit trucje al te pakken en linkt in hun bio naar #sharmyhiltonpic. Hier vind je een fraaie collectie van foto’s van hun hotels op verschillende locaties.

Instagram shoppings
De shoppable organische posts die vorig jaar werden gelanceerd in de VS zijn nu ook beschikbaar in 8 andere landen. In de posts is het mogelijk om e-commerce links als tags aan Instagramposts toe te voegen. Wij wachten met smart op de uitrol in Nederland want dit gaat weer tal van interessante adverteermogelijkheden brengen.

Superselfies
Binnenkort kunnen we onze selfies perfectioneren met de nieuwe ‘Focus’ optie in Instagram Stories. De filter maakt de achtergrond lekker wazig waardoor jouw gezicht er lekker uitspringt. Vanuit een marketing perspectief zien we niet direct veel voordelen aan deze nieuwe ontwikkeling. Maar alle applicaties die foto’s er professioneler uit doen zien zijn altijd mooi meegenomen.

LinkedIn

Video fun
LinkedIn blijft toch wel een beetje het saaiste jongetje van de klas. Logisch want hoe spannend is een platform voor professionals nou eigenlijk? LinkedIn wil daar een pietsie verandering in brengen door de mogelijkheid te bieden om je geüploade filmpjes wat aantrekkelijker te maken. Met nieuwe filters en tekststijlen kun je je video net dat beetje extra joie de vivre geven.

De stijl van de filters en teksten doen onze wenkbrauwen wel even omhoog gaan want toegegeven, ze zien er wel een tikkeltje Snapchat-achtig uit. In hoeverre dit past bij het professionele, ietwat stijve LinkedIn is nog maar de vraag. Wij zijn benieuwd.

Snapchat

Snapmap 2.0
Snapchat heeft een nieuwe feature toegevoegd aan de Snap Map. De update zorgt ervoor dat toffe evenementen in jouw buurt worden uitgelicht. Snap maakt een selectie van deze evenementen gebaseerd op Snapchats van jouw vrienden of door ‘featured stories’. Er verschijnt een lijstje met klikbare evenementen. Zo weet je precies waar het leukste feestje zich bevindt met Koningsdag.

 

Dat waren de belangrijkste updates van het moment. Tot de volgende keer!

Toe aan een verfrissend gesprek met enthousiaste helden?

Bel 020 705 96 80, mail post@zoekhelden.nl of
bezoek ons aan de Brouwersgracht in Amsterdam

Brouwersgracht 266-1
1013HG, Amsterdam

KvK Amsterdam 63326191
BTW-nr, NL855187670B01