Nieuws uit de Facebook-koker

Nieuws uit de Facebook-koker

Marc Zuckerberg presenteerde deze week in zijn eigen officiële blog, Facebook Newsroom, een herpositionering van het sociale netwerk. Een inspanning om zijn geesteskind – dat de laatste jaren behoorlijk gekweld is – weer breeduit geliefd te krijgen?

Hij benadrukt in zijn nieuwe visie het belang van privacy. Hij vindt dat de gebruiker meer controle moet krijgen over wat er met de gegevens en communicatie gebeurt. Wie – en vooral wie niet- inzicht krijgt in gedeelde informatie op Facebooks kanalen. Dit vertaalt zich naar een aantal concrete  privacy-focused principes:

  • Privé-interacties: men moet controle hebben over wie met hen kan communiceren. Erop vertrouwen dat niemand toegang heeft tot wat er wordt gedeeld in deze privé-interacties.
  • Encryptie: privé-gesprekken moeten veilig zijn. De end-to-end encryptie zorgt ervoor dat niemand – inclusief Facebook zelf – kan zien wat men met elkaar deelt op de communicatiekanalen van Facebook.
  • Minder permanent: men moet zichzelf kunnen zijn, en zich niet zorgen hoeven maken over wat ze ooit gedeeld hebben en hen vervolgens kan schaden in de toekomst. Facebook zal niet langer dan nodig berichten of verhalen bewaren.
  • Veiligheid: men kan ervan uitgaan dat Facebook alles eraan doet om de gebruikers veilig gebruik te laten maken van hun diensten, voor zover de techniek van encryptie dat toelaat.
  • Interoperabiliteit: Men moet de verschillende Facebook apps makkelijk en veilig integraal kunnen gebruiken. Dus WhatsApp, Messenger and Instagram in één service.
  • Veilig opslaan van data: Men kan verwachten dat Facebook geen gevoelige informatie opslaat in landen die mensenrechten als privacy en vrijheid van meningsuiting ondermijnen. Om zo te voorkomen dat data in verkeerde handen valt.

Het bouwen van privacy beveiligingsdiensten stond in het verleden niet bepaald op de prio-lijst van Marc. Facebooks visie was juist het tegenovergestelde; gericht op tools voor meer open delen.  De vraag is of hij met dit manifest de critici voor zich kan winnen en de huidige bezorgde gebruiker kan geruststellen.

 

Toe aan een verfrissend gesprek met enthousiaste helden?

Bel 020 705 96 80, mail marcel@zoekhelden.nl of
bezoek ons aan de Brouwersgracht in Amsterdam

Brouwersgracht 224,
1013HE, Amsterdam

KvK Amsterdam 63326191
BTW-nr, NL855187670B01