Podcasts: nieuwe groeimarkt voor adverteerders –  Digitale Donderdag #3

Podcasts: nieuwe groeimarkt voor adverteerders – Digitale Donderdag #3

Podcasts zijn razend populair. Dat valt ook adverteerders op, te meer nu steeds duidelijker wordt wie de luisteraars zijn. Hoe zet je als merk podcasts in? Hoe adverteer je? Alles over podcasts lees je in het verslag van de nieuwste Digitale Donderdag, gehost door niemand minder dan onze offline mediastrateeg Iris de Graaf.

Joe Rogan, een Amerikaanse cabaretier en een van de meest beluisterde podcasters ter wereld, heeft een spraakmakende exclusieve deal met Spotify gesloten. Voor 100 miljoen euro zal zijn show ‘The Joe Rogan Experience’ voortaan uitsluitend te beluisteren zijn op Spotify. Wat bezielt het muziekplatform om zoveel neer te tellen voor de exclusiviteit van een podcast?

iPod + broadcast = podcast

Met de opkomst van draagbare mp3 spelers, werd het uitzenden van materiaal door amateurradiomakers steeds populairder. Adam Curry, ook wel “The Podfather” genoemd, speelde een grote rol in de ontwikkeling van podcasts in de jaren 2000. Eerder genoemde podcaster Joe Rogan, die zijn podcasts opneemt en plaatst op Youtube, heeft 8.42 miljoen abonnees op zijn kanaal. Voor Spotify daarom een interessante deal, waarmee ze uiteraard hopen op meer verkeer naar hun service en meer abonnees voor hun diensten. Inmiddels zijn podcasts breeduit online te beluisteren via een enorm aanbod van kanalen zoals: 

  • Spotify
  • Apple (Itunes)
  • Soundcloud 
  • Rechtstreeks bij de aanbieder
  • Podcastluisteren.nl 

Wie luistert er naar podcasts?

In 2019 werd een groot podcast onderzoek uitgevoerd naar Nederlands podcastgebruik (uitgevoerd door: Dag & nacht, Rijksuniversiteit Groningen en  Podgrond). Uit dit onderzoek bleek dat: 

  • Podcasts meer door mannen dan vrouwen worden beluisterd 
  • Het grootste aandeel luisteraars tussen 28 en 44 jaar oud is
  • Het merendeel hoog is opgeleid 
  • Actieve luisteraars aangeven minder muziek te luisteren en minder te lezen, omdat ze vaker luisteren naar podcasts
  • Podcasts luisteraars niet altijd alleen luisteren, maar bijvoorbeeld ook samen met vrienden of met de partner in bed 
  • 85% van de podcastluisteraars een podcast helemaal afluistert

Adverteren via podcasts: heel effectief

Adverteren via podcasts is een enorm effectief. Zo kan 67% van de luisteraars na afloop van de podcast een specifieke productpromotie of eigenschap noemen. Maar liefst 61% van de luisteraars gaat na het horen van een gesponsord bericht in een podcast actief op zoek naar het merk of product. En als klap op de vuurpijl kiezen luisteraars liever voor advertenties, dan dat ze zouden betalen voor het beluisteren van een podcast!
Kortom: podcasts voegen waarde toe aan het advertentie landschap. Welke vormen zijn er?

Pre-roll

Een pre-roll is reclame vóór een aflevering, te koop via verschillende advertentieplatformen en exploitanten. Deze vorm is vooral effectief bij doelgroep targeting of umfeld targeting, met ruime een keuze uit podcasts.

Samenwerking

Ook kan een merk een samenwerking aangaan met een bepaalde podcast. Zo’n samenwerking bevat bijvoorbeeld het inspreken van een advertentie door de host van de podcast. Deze advertentie wordt in de show verwerkt en niet vooraf of achteraf ‘geplakt’, wat een stuk organischer voelt.

Branded content

Tot slot bestaat er de mogelijkheid om als merk zelf een podcast te ontwikkelen. De branded content kan dan geheel naar eigen wens worden ingevuld.

Meer weten?

Ben jij enthousiast geworden en wil jij weten of adverteren via podcasts mogelijk en wenselijk is voor jouw merk? Neem contact met ons op!

Postcast tips

Ter inspiratie, beluister de favoriete podcasts van de Zoekhelden!

NPO Luister

Echt gebeurd

BBC  Podcasts

Manmanman de podcast

 

 

 

 

Toe aan een verfrissend gesprek met enthousiaste helden?

Bel 020 705 96 80, mail marcel@zoekhelden.nl of
bezoek ons aan de Brouwersgracht in Amsterdam

Brouwersgracht 224,
1013HE, Amsterdam

KvK Amsterdam 63326191
BTW-nr, NL855187670B01