Social media in 2019

Social media in 2019

2019! Tijd voor een nieuwe blog. Is jouw social media strategie voor 2019 al bedacht, ontworpen of herzien? En wat zijn de laatste ontwikkelingen op dit gebied? In dit blog delen wij graag wat social media tips & tricks met je, om in het nieuwe jaar in je achterhoofd te houden.

Content
Het is niets nieuws onder de zon maar ook in 2019 geldt; content = king. Je publiek blijven boeien met interessante en relevante content blijft van groot belang voor het aantrekken van potentiële klanten. En het blijven bedienen van je huidige fans natuurlijk. Voor onze klanten zorgen wij voor overzichtelijke en inhoudelijke contentkalenders. Op die manier zijn wij een consequente online aanwezigheid voor het desbetreffende merk. Het is handig om na te denken over overkoepelende thema’s waaronder je content kunt hangen en een paar weken vooruit te werken. Vergeet ook de zogenaamde ‘user generated content’ niet. Dat is content die fans van bedrijven uit eigen initiatief online zetten. Check bijvoorbeeld onderstaand voorbeeld.

De reacties op deze ‘bucketlist’ post – men plaatste uit zichzelf foto’s van hun puzzel collectie – inspireerde tot een nieuwe post. Namelijk; wie heeft er nog meer zo’n indrukwekkende puzzel collectie? Hierop werd weer massaal gereageerd.

Webcare op Youtube
Het videoplatform wordt steeds beter gevonden door adverteerders. Maar waar nog meer en beter op gelet kan worden in 2019 is het sociale aspect van Youtube; de reacties. Op Facebook en Instagram is het verlenen van klantenservice via de reacties inmiddels vanzelfsprekend. Je komt meer te weten over de behoeften, gewoontes en wensen van je doelgroep. De informatie en inzichten via webcare vergaard – zowel klachten als complimenten – zijn waardevol voor toekomstige contentcreatie. Kortom; het is belangrijk voor het verstevigen van de band tussen het merk en de consument. Dus mocht je voldoende videocontent hebben, schenk een beetje TLC aan je Youtube kanaal aan en ga vervolgens de dialoog aan in de comments.

Influencer Marketing
Wij hebben het afgelopen jaar een aantal leuke influencer campagnes ingezet voor onze merken, met goede resultaten. Met name de nano-influencers met minder dan 1.000 volgers kunnen helpen om je merk te laten leven onder je doelgroep. Hun achterban blijkt namelijk een stuk meer betrokken dan de achterban van een mega macro-influencer. Het is bij uitstek een instrument om het mond-tot-mondreclame gevoel én effect te bereiken. Het hele proces van het vinden en managen van de juiste influencers is weliswaar tijdrovend, maar de tijd en moeite zeker waard! Mocht je dit onderwerp interessant vinden voor jouw merk of bedrijf, laat het ons weten. Wij kunnen je adviseren en eventueel samen een influencer-traject opstarten voor jouw merk of bedrijf.

Instagram
Men is en men blijft DOL op Instagram. En de app kan in 2019 meer gebruikers verwachten. Onder andere Facebookgebruikers die overstappen, jongeren die voor het eerst een smartphone gaat gebruiken en gebruikers uit nieuwe landen en markten. Binnen Instagram zelf blijven de Stories een veelgebruikte functie. Full screen, speelse en  vluchtige ( 24 uur) content die vaak authentiek en interactief is. In 2019 zal er – weer – enorm veel gesponsorde content verschijnen van nano tot giga influencers. Ook zal er binnen de app meer geshopt gaan worden. Hierover later meer.

Nieuwe Google chatfunctie
Het valt misschien niet helemaal binnen het onderwerp social media, maar het biedt wel een kans om sociaal te doen. Binnen Google Mijn Bedrijf is het sinds kort namelijk mogelijk om een chatfunctie toe te voegen. Als (potentiële) klanten je bedrijf opzoeken via Google Maps zien ze tegenwoordig het tabje Berichten (iOS) of Sms’en (Android) in de Google Mijn Bedrijf-vermelding. Als ze vervolgens op het berichten- of sms-tabje klikken om een bericht te sturen, wordt er automatisch een welkomstbericht getoond, die je als bedrijfseigenaar via de Google Mijn Bedrijf-app zelf kunt instellen. Interessante extra functie voor jouw bedrijf?

Doelgroepoverweging: Millennials vs. Generation Z
Belangrijk bij het bepalen van je social media strategie is het bepalen van je doelgroep. Twee interessante doelgroepen voor veel merken zijn de zogenaamde ‘Millennials’ en de ‘Generation Z’. Beide generaties zijn maatschappelijk bewust en gaan voor merken die authentiek, onderscheidend en transparant zijn in hun merkmissie. Maar er zijn ook verschillen tussen de twee. Als je social media effectief wilt inzetten voor jouw merk zul je dus moeten nagaan op welke kanalen jouw doelgroep te vinden is en hoe je ze het best kunt benaderen. Een klein sociologisch schetsje:

Millennials
Onder millennials verstaan we mensen geboren tussen 1980 en halverwege de jaren ‘90. Deze generatie heeft de opkomst en ontwikkeling van het internet meegemaakt en gezien in hoeverre social media invloed gewonnen heeft op de manier waarop we communiceren. De millennial hecht meer waarde aan belevingen dan aan sparen voor de toekomst en is bereid zich in te zetten voor een merk. Ondanks dat ze zich storen aan te veel reclame en te weinig berichten van vrienden, zitten de meeste millennials nog op Facebook.

Generation Z
Ben je geboren tussen 1995 en 2010 behoor je tot de Generation Z en is social media je met de paplepel ingegoten. Sterker nog, je kunt je geen leven zonder internet herinneren. Je gebruikt vooral Snapchat en Instagram (Stories!). Je weet je online persoonlijkheid tot in de puntjes te ontwerpen en bent kritisch in wat je deelt met de wereld.  Je attentiespanne is kort, maar je kan daarentegen uitstekend multitasken. En je verwerkt informatie sneller dan elk andere generatie. Je vindt online de beste koopjes – het liefst via social media kanalen – en hecht waarde aan online aanbevelingen van vrienden en bekenden bij de beslissing over een aankoop. Je hebt zat geld in je varkentje maar bent daar best zuinig mee, jij bent in tegenstelling tot de millennial immers opgegroeid tijdens een financiële crisis.

In 2019 zijn er meer mensen van deze Generation Z dan Millennials! Kortom; stem je content en je kanalen af op de juiste doelgroep voor jouw merk.

E-commerce = social media
Er wordt in 2019 steeds meer uitgegeven op de social media platformen zelf. Kijk maar naar Instagram Shopping of Pinterest. Er zijn eenvoudige functies ingebouwd om gemakkelijk en snel aankopen direct binnen de app te voltooien. Zijn webshops verleden tijd in 2020? Dat denken wij niet, maar dat de huidige internetshopper een ‘seemless shopping experience’ verwacht staat buiten kijf.

Pinterest
Zeer recent kregen wij een update vanuit Pinterest dat ze hun pijlen op nieuwe markten gericht hebben en eind van deze maand willen beta testen met het adverteren in Italië, Spanje, Portugal, België, Zwitserland en… jaja, Nederland! Even de cijfers van het immer groeiende medium op een rijtje; meer dan 175 miljoen gebruikers wereldwijd, 3 miljoen gebruikers in Nederland, waarvan 587.000 dagelijks… genoeg reden om deze ontwikkeling op de voet te volgen. We houden jullie op de hoogte!

Toe aan een verfrissend gesprek met enthousiaste helden?

Bel 020 705 96 80, mail marcel@zoekhelden.nl of
bezoek ons aan de Brouwersgracht in Amsterdam

Brouwersgracht 266-1
1013HG, Amsterdam

KvK Amsterdam 63326191
BTW-nr, NL855187670B01