Het inzetten van social media is een uitstekend middel om jouw doelgroep online te bereiken. Deze mensen ga je alleen bereiken met een goed ingericht social media account. De volgende punten zijn daarbij belangrijk:

Strategie
Ontwikkeling (contentkalender)
Content creatie
Interactie (moderatie en optimalisatie)
Adverteren (tijdlijn posts)
Luisteren (rapportage, evaluatie, monitoring, meetings)

Strategie

Een goed social media account onderbouw je met een social strategie. Want een huis kan je ook niet bouwen zonder fundering, toch? De social strategie is de basis van alle content die gemaakt en geplaatst gaat worden. Het bevat onder andere de volgende onderdelen: uitdaging, concurrentieanalyse, doelstellingen, doelgroepen en content thema’s.

Ontwikkeling (contentkalender)

Na de social strategie gaat onze social afdeling aan de slag met de ontwikkeling (contentkalender). Op basis van de content thema’s uit de strategie worden posts geschreven en eventueel vormgegeven. Verder wordt de contentkalender aangevuld met alle belangrijke info per post, zoals timing, eventueel boost budget en targeting.

Content

De content creatie kan op verschillende manieren gebeuren. Het ligt eraan of je zelf visuals voorhanden hebt of dat de social dames de afbeeldingen moeten zoeken en opmaken. Vaak wordt er bij content creatie ook gebruik gemaakt van User Generated Content. Dit is content die door jouw fans geüpload wordt op social media, super waardevol!

Interactie

Onder interactie valt de moderatie en optimalisatie van de social kanalen, middels webcare. Met webcare geef je een gezicht aan je merk en zorg je voor een constante online aanwezigheid. Daarom is het belangrijk dat de vragen die mensen stellen op redelijk snelle termijn beantwoord worden. Moderatie (webcare) kan onze social afdeling op twee manieren uitvoeren:
– reactief: reageren op klachten/vragen
– proactief: reageren op klachten/vragen + de dialoog opzoeken met de consument. Hierdoor wordt de engagement van het social media account vergroot

Adverteren

Het advies is om de posts te ondersteunen met een boost budget. Bij het adverteren geldt natuurlijk meer geld = meer resultaat. Per contentkalender wordt het budget verdeeld en wordt er strategisch nagedacht over de doelstelling en doelgroep om jouw doel(en) te bereiken. Met eventueel advies van onze campagne helden komt er zo goede boost strategie per post.

Luisteren

Luisteren is erg belangrijk. Want zonder te luisteren weet je niet wat er speelt in de online wereld, bij jouw fans / (potentiële) doelgroep of überhaupt in het leven 😉. Onze social dames monitoren alles omtrent de social media van het merk. Eventuele optimalisaties, verbeteringen of proactieve ideeën worden voorgesteld. Is er behoefte aan overleg? No problemo! In een aangevraagde social content meeting kan de contentkalender besproken worden en is er ruimte voor brainstormen. Tot slot is een rapportage erg belangrijk. Door (maandelijks) een uitdraai te maken van de statistieken en hier conclusies aan te verbinden, kan toekomstige content ook geoptimaliseerd worden. Deze rapportage wordt eventueel besproken in een evaluatie.

 

Brouwersgracht 224,
1013HE, Amsterdam

KvK Amsterdam 63326191
BTW-nr, NL855187670B01