Verslag Digitale Donderdag #1: Mariens cookieloze lunch

Verslag Digitale Donderdag #1: Mariens cookieloze lunch

Je belandt in een bepaalde webshop voor een winterjas, en bam, dat exacte exemplaar zie je zomaar 30 dagen overal op het internet voorbij flitsen. Toeval? Daar gelooft niemand meer in. Nee, het zijn cookies. Cookies zijn manieren om mensen op het internet te volgen, voorkeuren en eigenschappen op te slaan, te zien hoe personen zich op websites gedragen en – niet geheel onbelangrijk – ze worden veelvuldig gebruikt voor advertentiedoeleinden. Goed. Maar hoe werken die cookies nou? Hoe noodzakelijk en belangrijk zijn ze? En hoe beïnvloeden cookies de advertentiemarkt? Wij delen graag een verhelderende kennissessie van onze data-expert Marien. 

Kleine disclaimer vooraf: we hebben het over cookies, maar hiermee doelen we op alle tracking methoden die op eenzelfde wijze mensen “volgen” over het internet.

Het volgen van mensen op een website en weten wat hun interesses zijn, is voor een groot deel de basis van ons werk. Deze zogenaamde tracking cookies bieden ons de mogelijkheid om de effectiviteit van campagnes te bepalen, bij te sturen op resultaten en om gepersonaliseerde advertenties te tonen. 

Wat gebeurt er nou precies bij het “plaatsen van cookies”?

Cookies zijn kleine tekstbestanden met informatie, die servers van websites na je bezoek plaatsen in je browser waarmee je websites bezoekt. Bij een volgend bezoek stuurt je browser deze weer terug naar de server. Zo weten websites bijvoorbeeld welke pagina’s je bezocht hebt, of welke gegevens je hebt ingevuld.

Ga je naar NU.nl, dan worden er gemiddeld zo’n 37 cookies geplaatst. Dit is de som van alle cookies. Van functionele cookies die een website beter laten werken, tot tracking of profiling cookies, waarover hieronder meer. Dit aantal is gemiddeld vergeleken met andere sites. Maar dit betekent dat niet slechts één partij data verzamelt (namelijk het mediabedrijf Sanoma dat Nu.nl bezit), maar dat meerdere bedrijven jou volgen.

Ruwweg maken we onderscheid tussen twee soorten cookies: first party cookies en third party cookies (second party cookies zijn niet uitgenodigd).

First party cookies
Dit zijn cookies die websites plaatsen op het moment dat je de website bezoekt, bijvoorbeeld www.zoekhelden.nl. Zo verzamelen websites data over jou als website bezoeker. Deze data kan worden gedeeld met andere partijen voor, bijvoorbeeld, metingen en advertentiedoeleinden. Als jij net marketing cookies hebt geaccepteerd, dan kunnen wij jou morgen een banner laten zien om je in te schrijven voor onze nieuwsbrief. Omdat we weten dat je dit artikel hebt gelezen.

Third party cookies
Dit zijn cookies die geplaatst worden door derden, zoals bijvoorbeeld Facebook en Google. Hiermee wordt jouw surfgedrag tot in detail in kaart gebracht, om meer over jou te weten te komen. Die data wordt vervolgens gebruikt voor allerhande doeleinden. Waaronder merken te helpen aan deze data voor analyses en advertentiedoeleinden. Wij kunnen bijvoorbeeld met die data ervoor kiezen een advertentie uitsluitend te laten zien aan mensen met een huishouden bestaande uit twee kinderen, met een vrijstaand huis, twee auto’s voor de deur en een meer dan goed inkomen.

Daarom zijn cookies relevant voor ons als mediabureau. Om de adverteerders waar wij voor werken zo goed mogelijk te helpen op het gebied van (digitale) media.

Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) of General Data Protection Regulation (GDPR) 

Om mensen meer controle te geven over welke data met wie wordt gedeeld, is de AVG in het leven geroepen. Voor wat betreft cookies vertaalt zich dit naar de cookie banner die je op elke website tegenkomt. De pop-up waarbij wordt gevraagd of je alle cookies wilt accepteren.

…” laat je na om een goedwerkende cookie banner te installeren op jouw website, dan riskeer je boetes en andere sancties. En die zijn niet mals…”

Lap je de regels van de Autoriteit Persoonsgegevens aan je laars, en laat je na om een goedwerkende cookie banner te installeren op jouw website, dan riskeer je boetes en andere sancties. En die zijn niet mals. 

Eerst dachten we dat onze (digitale) mediawereld in zou storten, door de invoering van de AVG. Want als mensen toestemming moeten geven voor cookies, dan zullen ze vast vaak nee zeggen. Niets bleek minder waar. In de praktijk geven veel mensen toestemming en sinds de invoering van de AVG is er in feite vrij weinig veranderd. Behalve het gebruik van een cookie banner om die toestemming te vragen.

Ontwikkelingen in cookieland

De invoering van de AVG heeft zoals gezegd in de praktijk niet enorm invloed op onze werkzaamheden gehad. De meeste cookie banners zijn zo vernuftig gemaakt, dat je als website bezoeker eigenlijk al toestemming geeft voordat je weet waarvoor. Daarom zijn er andere initiatieven uitgerold om het volgen / tracken van mensen te beperken en aan banden te leggen.

Apple doet dit met ITP (Intelligent Tracking Prevention), Firefox noemt het ETP (Enhanced Tracking Prevention) en ook Google Chrome is bezig met vergelijkbare ontwikkelingen. Kort gezegd wordt het volgen van mensen over verschillende websites heen lastiger. Ook kunnen metingen minder accuraat worden, simpelweg omdat een bezoeker mogelijk niet herkend wordt als terugkerend, maar als nieuw wordt geclassificeerd.

Omdat advertentieplatformen niet voor één gat te vangen zijn, is er de afgelopen maanden een soort kat-en-muis spel aan de gang geweest. Dit zal ook de komende tijd nog doorgaan. Men verzint workarounds, er komen nieuwe “maatregelen” en daarop weer nieuwe workarounds.

First party cookies blijven, voor nu althans, nog steeds mogelijk. Zonder het al te technisch te maken: wat je zelf als website aan cookies plaatst, is in veel gevallen nog steeds bruikbaar qua data.

Essentie

Tegelijkertijd raakt de echte uitdaging ondergesneeuwd. Namelijk hoe we mensen weer een passende (fijne) surf-ervaring kunnen bieden. Je biedt als adverteerder / website nu eenmaal geen toegevoegde waarde door tig cookies te plaatsen. Los van dat het irritant is om te beseffen dat jouw data over de hele wereld wordt verhandeld, zorgen minder cookies ook voor meer gebruiksgemak. Waaronder een sneller ladende website.

Kortom, stel jezelf de volgende vraag: hoe kan ik, als merk, een juiste balans vinden tussen

  1. Toegevoegde waarde bieden (het menselijke aspect)
  2. Het verzamelen van data (het technische aspect)
  3. Mijn eigen doelstellingen (het bedrijfsmatige aspect)

Zoals in het echte leven ook geldt; af een toe een cookie kan geen kwaad, maar ga niet gelijk voor die hele trommel.

Meer weten?

Er zijn online veel artikelen te vinden over mogelijke (tijdelijke) workarounds, implicaties qua metingen en wat je als website-eigenaar kan doen om het “dataverlies” te beperken. Wij helpen je natuurlijk ook graag verder zodat we, ook in een wereld zonder cookies, nog jaren samen kunnen werken aan een mooie waardevolle media strategieën en media campagnes voor jouw merk!

 

 

Toe aan een verfrissend gesprek met enthousiaste helden?

Bel 020 705 96 80, mail marcel@zoekhelden.nl of
bezoek ons aan de Brouwersgracht in Amsterdam

Brouwersgracht 224,
1013HE, Amsterdam

KvK Amsterdam 63326191
BTW-nr, NL855187670B01