Verslag Digitale Donderdag #2: Donna’s voice

Verslag Digitale Donderdag #2: Donna’s voice

Gemak dient de mens. Dus hoe fijn is het om zonder manuele bediening via spraakbediening te interacteren met elektronica? Best fijn, want naar schatting bezit een half miljoen Nederlanders een slimme speaker. Daarnaast zien we dat zoekopdrachten steeds vaker spraakgestuurd zijn. Cijfers over Nederland zijn er weinig, maar als we kijken naar Amerika zien we dat 39,4% van de internetgebruikers al minstens één keer per maand een spraakassistent gebruikt. Voor de tweede editie van de Digitale Donderdag, onze interne kennissessies, verdiepte Zoekheld Donna zich in deze functie en de markt die zich daaraan verbindt; voice marketing.

Het fenomeen spraakbediening is niet nieuw. Zo heb je spraakbediening in auto’s voor navigatie. Of sinds 2011 de spraakbediening voor smartphones met bijvoorbeeld wereldberoemde SA’er (spraakassistent) Siri, van Apple.

Met de opkomst van de slimme speaker, een luidspreker met spraakassistent, is er een duidelijke ontwikkelingsslag gemaakt in de toepassing van spraakcommando’s. Met modellen van Sonos, Google, Harman Kardon en Apple worden er steeds complexere besturingsopdrachten mogelijk. Daarnaast zien we een opkomst van voice controlled wearables, zoals de smartwatch of de smart ring.

Voice Marketing

Voice marketing is een reeks strategieën en tactieken die wordt gebruikt om doelgroepen te bereiken via audio. Deze worden doorgaans verdeeld over drie pijlers:

1. Sonic branding
2. Recorded audio content
3. Voice search optimization (VSO)

De eerste pijler gaat met name over het vormen van een merk door geluid. Denk aan de herkenbare Nokia tune, of het prullenbakje van Apple. De tweede pijler gaat over het advertentie landschap van bijvoorbeeld podcasts. Een weg die veel adverteerders al met succes zijn ingeslagen. De derde pijler, VSO, is een interessante aangezien zoekoptimalisatie via voice nog vrij nieuw is.

Voice Search Optimalisatie, hoe dan?!

Zoekopdrachten zijn steeds vaker spraakgestuurd. Verwacht wordt dan ook, dat merken op den duur baat zullen hebben bij het optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten.

Van keywords naar vragen

Waar getypte zoekopdrachten vaak gebaseerd zijn op keywords (“hoofdstad Nederland”), zijn gesproken zoekopdrachten geformuleerd als vragen (“Wat is de hoofdstad van Nederland?”). Het is dan ook belangrijk om je SEO en SEA daarop aan te passen en je website te voorzien van long-tail keywords. Dat wil zeggen, woordgroepen van drie of meer woorden. Long tail zoekwoorden converteren stukken beter dan short tail zoekwoorden, omdat de zoekintentie van de gebruiker duidelijker is. Ook is de concurrentie op deze zoektermen minder hevig. Hierdoor kun je makkelijker een goede positie innemen in de zoekresultaten.

Om nog beter te reageren op gesproken zoekopdrachten, kan het helpen om de vraag (inclusief antwoord) letterlijk te formuleren en aan te laten sluiten bij het natuurlijk taalgebruik. Er zijn uiteraard nog meer criteria, maar als je dit goed op orde hebt maak je kans om in de “featured snippet” terecht te komen. De ereplaats van de organische zoekresultaten. Deze staat namelijk helemaal bovenaan, op de eerste positie. Met een mooi randje eromheen.

De strijd om positie nummer #1

Bij getypte zoekopdrachten krijg je doorgaans veel resultaten te zien. Spraakgestuurde zoekopdrachten geven maar één enkel antwoord (via een slimme speaker) of een aantal zoekresultaten op je scherm. Dit is een belangrijk verschil. Des te groter is de uitdaging om op die eerste positie te komen!

Actions on Google

Actions on Google is het ontwikkelaarsplatform voor de Google Assistent. Met deze Actions on Google kunnen ontwikkelaars spraakcommando’s maken die met Google Assistent gebruikt kunnen worden. Als merk kun je binnen dit platform een instructie bouwen, zodat klanten via een commando als “Praat met”, jouw merk kunnen bereiken. Voorbeelden van Nederlandse merken die gebruik maken van Actions on Google zijn bijvoorbeeld PostNL, Jumbo en Eneco. Je kunt dus aan bijvoorbeeld je Google Assistent vragen naar de status van je pakketje door eerst de opdracht “Praat met PostNL” te geven, met als volgende opdracht: “Vraag aan PostNL waar mijn pakket is”. Aangezien deze functie nog niet wijd verspreid is, moeten klanten hier wel specifiek op geattendeerd worden.

Onze bevindingen

Wellicht dat in de toekomst door Artificial Intelligence deze spraakgestuurde functies nog verder zullen ontwikkelen. Op dit moment kleven er nog wat nadelen aan, in het bijzonder bij spraakgestuurd zoeken via de telefoon. In de praktijk moet je alsnog je toestel tevoorschijn halen. Dan wel om je toestel eerst te ontgrendelen, dan wel om bepaalde functies in- of uit te schakelen voor het in werking stellen van de functie of terug te praten.
Daarnaast is de waarborg van privacy iets dat de ontwikkeling van voice in de weg kan staan. Om namelijk echt te communiceren met een apparaat, zou dat apparaat idealiter continu met je mee moeten kunnen luisteren. En data opslaan en interpreteren om je de volgende keer nog beter te kunnen helpen.
Tot slot, en misschien wel het belangrijkst voor ons; adverteren via voice is in Nederland nog niet mogelijk. Eventjes geduld nog dus, voordat het daadwerkelijk aantrekkelijk wordt om hier veel tijd en geld in te investeren. Wij houden deze ontwikkelingen scherp in de gaten voor jullie, zodat we er gelijk mee aan de slag kunnen als het zover is!

 

 

Toe aan een verfrissend gesprek met enthousiaste helden?

Bel 020 705 96 80, mail marcel@zoekhelden.nl of
bezoek ons aan de Brouwersgracht in Amsterdam

Brouwersgracht 224,
1013HE, Amsterdam

KvK Amsterdam 63326191
BTW-nr, NL855187670B01